Video I Dont Know To Speak Arabic, Assalamualaikum. Peminat Terkejut Cristiano Ronaldo Bagi Salam.

I Dont Know To Speak Arabic, Assalamualaikum. Peminat Terkejut Cristiano Ronaldo Bagi Salam Sampai Ada Yang Ingat Dia Dah Masuk Islam. 

” Sebelum kenal apa itu bola sepak yang sebenar, apa yang saya tahu tentang bola sepak hanyalah sukan yang dimainkan oleh saya dan beberapa rakan saya di jalan di Madeira. Bila saya sebut jalan raya, ia benar-benar jalan, bukan jalan kosong seperti yang anda fikir. Bila kereta lalu, kita perlu menghentikan permainan untuk seketika, kemudian sambung bermain”

Begitulah sedutan sedikit kisah seorang anak kecil, Cristiano Ronaldo, yang bermain bola sepak sejak kecil di jalanan kini bergelar antara pemain bola sepak terhebat dalam sejarah.

Beliau yang juga dikenali sebagai CR7 boleh bermain sebagai penyerang kiri dan kanan dan penyerang tengah kini bermain untuk pasukan Juventus. Sebelum itu beliau pernah bermain untuk Real Madrid, Sporting Lisbon dan Manchester United (MU).

Apa yang menarik ingin diperkatakan adalah, beliau yang juga pemenang Ballon D’or sebanyk 5 kali dilihat sentiasa tampil mempertahankan kepentingan agama Islam, walaupun dia seorang Katolik yang taat.

Pernah suatu masa dahulu, media terbesar berpengkalan di Sepanyol, ‘Marca’ memceritakan bagaimana rakan sepasukan Ronaldo , Mesut Ozil, pemain muslim asal Jerman yang berdarah Turki ini, memberitahu bahawa Cristiano Ronaldo sudah menghafal huruf hijaiyah, dan juga sudah hapal surat kegemarannya, iaitu surat Al-Fatihah.

Walaubagaimanapun kesahihan cerita tersebut telah dipersoalkan malah Ozil sendiri tidak tampil secara rasmi menjelaskan hal tersebut. Netizen turut memberi pendapat masing-masing malah ada yang berpendapat hal tersebut adalah fitnah semata-mata.

Malah tular bersama cerita tersebut tentang bagaimana Mesut Ozil memberitahu, ” Cristiano Ronaldo selalu menunggu saya selesai solat di rest room, saya tahu dia ingin mendengar saya mengaji,” ujar Ozil.

Sehingga kini belum ada pengesahan dari Mesut Ozil mahupun Cristiano Ronaldo sendiri berkenaan isu tersebut. Mungkin bagi mereka itu hanya perkara remeh yang tidak perlu diperbesarkan. Walaupun peminat beliau serata dunia terutama yang beragama Islam pasti sangat teruja dengan isu tersebut.

Malah selepas itu timbul pula khabar angin dalam media Sepanyol dan Portugis bahawa jika CR7 akan menjadi seorang muslim. Namun, Ronaldo belum menyatakan beliau sudah mengucapkan 2 kalimah syahadah sebagai bukti beliau telah memeluk Islam, meski segala perbuatannya selalu menyokong Islam.

Sementara terbaru melalui klip video pendek yang dikongsikan oleh seseorang, yang memaparkan Cristiano Ronaldo sedang ‘live’ bersama peminat beliau. Sempat didengari Ronaldo membalas kata-kata peminat ” I dont speak Arab, I dont know Arab..Assalamualaikum” kata Ronaldo.

Jom lihat video tersebut di bawah ya :

I Dont Know To Speak Arabic, Assalamualaikum. Peminat Terkejut Cristiano Ronaldo Bagi Salam Sampai Ada Yang Ingat Dia Dah Masuk Islam.

I Dont Know To Speak Arabic, Assalamualaikum. Peminat Terkejut Cristiano Ronaldo Bagi Salam Sampai Ada Yang Ingat Dia Dah Masuk Islam.

Posted by Video lagu jiwang viral on Sunday, 30 September 2018

Jom baca pula apa komen netizen di bawah

” lol kan di akun twiter ozil yang nyebut ronaldo hapal surat al`fatiha kagak mungkin jugakan ozil videoin nya wkkwkw..”

” Itu artikel, bukan dia sndiri baca . Jgn jadi org yg mudah percaya dkt zaman cyber ni . Boleh dtg fitnah . Kalau dia hafal Alhamdulillah la , doakan dia dpt hidayah peluk Islam la . Itu je nak ckp..”

” Undertaker kalo tgk kamus maksud dia tanah kubur.. Nasir bilal Khan mmg Islam.. Tu kot undertaker hahhaa.. Dh pemes kau ye do.. Ingat dulu2 main tuju kasut croc skali..”

” Sebenarnya nabi jawab mcm tu sbb cara org kafir masa tu yg bagi salam dalam maksud penghinaan. Kalau dia bagi salam dgn cara baik, jwb dgn cara baik. Hanya sekadar waalaikumsalam. Sbb pernah masa tu di arab org bukan islam tanya nak ucap khabar dlm bahasa arab mcm mana and diorg sebut salam alaykum. Btulkan jika ada yg salah atau silap. Kita sama2 manusia ni ape yg aku blajar dlu la. Wallahualam..”

” Even though he’s not really good playing football , but i respect this..”

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : news viral

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*